Als doorwinterde sales partner zijn onze mensen inzetbaar in elk aspect van het sales proces. Een belangrijk deel hiervan is prospectie en dagelijkse representatie. Dit houdt in dat we in naam van jouw organisatie op zoek gaan naar interessante prospects. Daarnaast vertegenwoordigen we de onderneming in het salesproces.
Waarom zou jij jouw bedrijf laten vertegenwoordigen?
Waarom zou je het niet zelf doen? Eigen mensen kennen toch meer van het bedrijf? Dat kan misschien wel waar zijn, maar representatie is meer dan dat. Klanten aanwerven en die relaties onderhouden vergt veel kennis en know-how. Onze mensen kennen dit proces van a tot z en kunnen deze expertise dus gemakkelijk inzetten voor jouw bedrijf. Lees meer over deze manier van werken in onze pagina over outsourcing.
Prospectie
Prospectie is de basis van het sales proces en vaak de eerste stap. Dit wil echter niet zeggen dat het eenvoudig is. Wanneer je praat over je sales dan hoor je voortdurend het woord ‘leads’ boven komen.
Alles draait om leads. Het belang van een goede prospectie en een lijst met kwalitatieve prospects wordt wel eens over het hoofd gezien.
Prospects en leads, wat is het verschil?
Wat is nu juist het verschil tussen prospects en leads? Leads zijn personen waarvan duidelijk is dat ze enige interesse hebben in jouw product of dienst. Ze hebben vaak al een stap doorlopen, waardoor dit duidelijk werd. Prospects daarentegen, zijn personen waarvan die interesse nog niet geweten is, maar in aanmerking komen als potentiële klant. Dit doordat ze bijvoorbeeld aan het modelprofiel van jouw doelgroep voldoen.
Het spreekt dus voor zich dat er erg veel afhangt van het definiëren en bereiken van deze prospects. Enerzijds moet het juiste profiel gevonden worden. Belangrijk hier is dat alle personen op de lijst ook effectief een hoog potentieel hebben. Daarnaast is het ook belangrijk dat je weet hoe je prospects moet benaderen en aanspreken. Beide zaken horen uiteraard tot de basis skillset van elk van onze experten.
Représentation Commerciale
Een goede instroom van prospects en een sterke omzetratio naar leads is pas het begin! Kwalitatieve leads moeten namelijk nog omgezet worden in klanten. Eens klant moeten deze personen of organisaties bovendien ook nog goed opgevolgd en verzorgd worden. Ze moeten het gevoel hebben dat ze bij jou terecht kunnen met vragen of problemen, dat ze serieus genomen worden en dat ze geapprecieerd worden. Een goede opvolging, representatie en communicatie is hierin dus onmisbaar. Deze stap in het sales proces is niet eenvoudig, de nodige know-how en stalen zenuwen zijn enorm belangrijk. Ook hiervoor zijn onze experten opgeleid.
Daarnaast kan representatie ook staan voor letterlijk het vertegenwoordigen van jouw onderneming. Bijvoorbeeld wanneer je op events en beurzen nood hebt aan een goed opgeleid sales team om het netwerk van jouw onderneming te gaan vergoten.
Sales profielen
Het benaderen van potentiële klanten kan dus op verschillende manieren gebeuren. Als account manager bijvoorbeeld ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van reeds bestaande klantenrelaties en het verder uitbouwen van nieuwere klantenrelaties. Dit profiel wordt ook wel een farmer genoemd.
Een hunter doet net het omgekeerde. Deze sales persoon focust zicht op leads en prospects. Deze d
De taak van zowel een hunter als een farmer is complexer dan het lijkt. Onze Sales Instigators beschikken over de nodige expertise en maken gebruik van doordachte sales technieken om van jouw product een succes te maken.
Ook cold calling is de dag van vandaag alomtegenwoordig. Een onderdeel binnen de sales dat allesbehalve makkelijk is want je moet een persoon die je helemaal niet kent via de telefoon overtuigen van jouw product. Onze sales experts beschikken over alle nodige vaardigheden om van cold calling een succes te maken.