Naast de dagelijkse opvolging en representatie kan een salesproces ook project gebonden zijn. Start je met iets nieuw, wil je een nieuwe markt veroveren of ben je klaar om je markt te verruimen? Dan zijn project management en de juiste sales processen en sales events enorm belangrijk. De sales technieken wijken dan licht af van de dagdagelijkse sales vertegenwoordiging en leggen meer de focus op het binnen halen van kwalitatieve resultaten op een zo snel en efficiënt mogelijke manier.
Project management en project gebonden sales hangt vaak vast aan een bepaalde periode, met een bepaald doel en kan gaan om verschillende processen.
Introducie in een nieuwe markt
De introductie in een nieuwe markt is niet altijd evident. Of je product of dienst nog in zijn kinderschoenen staat of al een enorme bekendheid geniet in een andere markt, het blijft een spannend proces. In de meeste gevallen ben je in de opstart periode op eigen tempo kunnen groeien. Het veroveren van een nieuwe markt brengt vaak met zich mee dat dit snel en efficiënt moet gebeuren. Het is erop of eronder en er is weinig marge om fouten te maken.
Wat misschien nog belangrijker is, is dat je in die nieuwe markt nog helemaal geen voet aan grond hebt. Je hebt er weinig of geen connecties en je kent je concurrenten onvoldoende. Dit is waar Sales Instigators, zoals die van Pitch Perfect, een ideale asset zijn. Ze worden gematcht op basis van het project en de noden. Dit wil zeggen dat ze vaak al een sterk netwerk hebben binnen de nieuwe markt. Daarnaast zijn ze perfect gekwalificeerd om aan concurrentie onderzoek te doen.
Project Management op sales events
Los van cold calling of – mailing, prospectie, (digitale) marketing en het contacteren van prospects, zijn sales events een sterke manier om leads te verwerven. We spreken over beurzen of (netwerk) events die georganiseerd worden door een andere partij, maar ook eigen events kunnen hier een grote rol spelen. Niet iedereen is in de wieg gelegd om op deze events demo’s te geven, mensen aan te spreken en te overtuigen. Gelukkig zijn onze Sales Instigators dat wel!
De kracht van een netwerk
Een ander aspect van het organiseren van een project event is de opkomst. Je kan dan misschien wel een event organiseren, maar zonder bezoekers bereik je niets. Misschien is je netwerk net niet groot genoeg of wil je juist bewust mensen buiten dat netwerk bereiken. In dat geval is het netwerk dat onze sales mensen met zich mee brengen onmisbaar.
Communicatie Management
Bij verkoop of representatie op deze evenementen is de juiste manier van communiceren enorm belangrijk. In het algemeen is de manier waarop je als bedrijf communiceert naar de buitenwereld erg belangrijk. Er wordt wel eens gezegd: ‘De bedenker is vaak zelf de slechtste verkoper.’ Jouw mensen zijn misschien experts in hun vakgebied, maar je onderneming kan pas groeien wanneer ook de communicatie naar de buitenwereld goed zit. Het is daarom ook niet raar om hiervoor beroep te doen om externe professionals, zodat jij en jouw mensen zich kunnen focussen op je product of dienst.