De noodzaak van een business strategie.
First things first. Vooraleer we zeggen waarom het uitschrijven van een business strategie noodzakelijk is, moeten we eerst weten wat een strategie juist is. Een business strategie is alles in 1, het is je blik op de toekomst, je basis voor succes en je handvaten om dagelijks mee aan de slag te gaan.
Een strategie gaat veel verder dan een theoretische bepaling wie we zijn, wat we doen en wie onze concurrenten zijn. Het is een uitwerking van onze visie (onze concrete toekomstdroom) en missie (waar staan we voor), de bepaling van onze meerwaarde (value proposition – wat onderscheidt ons van anderen), klantenanalyse, concurrentieanalyse en bovenal, onze Go-To-Market, de daadwerkelijke handvaten.
Wat is het belang van een business strategie?
Ondernemen zonder strategie is als varen zonder kompas of rijden met je ogen gesloten en hopen dat alles goed komt. Een strategie laat ons nadenken over de toekomst en de acties die nodig zijn om deze “dromen” en doelstellingen te verwezenlijken. Een goede strategie bepaalt de richting die we inslaan, maar is evengoed flexibel en aanpasbaar aan de situatie in de markt. Als organisatie moeten we nu eenmaal agile & cross-functional zijn om ons aan te passen in de steeds veranderende wereld. Belangrijk is dus om steeds up to date te zijn over de trends binnen de markt. Lees hier meer over de “trends to watch” van dit jaar.
Het is trouwens niet alleen belangrijk om een strategie te hebben, maar ook om deze uit te schrijven. We horen wel vaker “Ja, maar ik heb een hele strategie in mijn hoofd.” Zo werkt het niet. Het uitschrijven van een business strategie helpt je om het process te kunnen visualiseren. Je kan het document steeds terug bekijken en consulteren zonder dat je terug moet gaan nadenken over wat je ook al weer had bedacht enkele maanden geleden.
Wanneer maak je een business strategie het best op?
Het is nooit te laat om te starten met een strategie, een duidelijk plan van aanpak. Strategieën kunnen tevens doorheen de jaren aangepast en bijgewerkt te worden. Het is geen statisch gegeven, het is niet omdat we het altijd zo gedaan hebben dat het vandaag nog zo werkt of morgen nog toepasbaar is. Pitch Perfect is daar een perfect voorbeeld van.
Een strategie is constant in evolutie, is de “trekker” van de organisatie en volgt de markt, de mogelijkheden en opportuniteiten maar tevens ook de valkuilen & zwaktes waaraan gewerkt kan worden.
Hét belangrijkste aspect van een strategie.
Een tot in detail uitgewerkte Go-To-Market. Zonder dit onderdeel beantwoord je tijdens een strategiebepaling weliswaar verschillende open vragen over je organisatie, de markt en de concurrentie, maar vertel je jezelf niet hoe je hier in de toekomst mee om zal gaan of hoe je je hieraan zal aanpassen om mee te evolueren.
Hoe kunnen wij jou helpen met een op maat gemaakte strategie?
Bij Pitch Perfect hebben we het “The Essential 10” genoemd. Heel simpel, 10 essentiële stappen voor een Perfect Pitch. 10 hoofdpunten als houvast en leidraad naar de toekomst.
Net als bij een verkoopgesprek gaat het bij een sales strategie om inzicht te verkrijgen in je gesprekspartner en hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan om samen een mooi verhaal te schrijven. Dat is exact wat we bij Pitch Perfect doen om je bij te staan met de strategiebepaling.
- We luisteren
- We gaan op zoek naar de uitdagingen en valkuilen
- We komen met behapbare handvaten
- We bieden een oplossing om je groei voor de toekomst in te zetten.
Robert Half verwoordde het erg mooi: “Volharding is wat het onmogelijke mogelijk maakt, het mogelijke waarschijnlijk en het waarschijnlijke definitief.”
Zonder strategie geen toekomst!
Weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Wij helpen je verder!