De bevindingen van Davy over de coronacrisis.
Onze marketingverantwoordelijke Rani lanceerde de vraag: “Davy, kan jij alsjeblieft een blog schrijven met als thema “De impact van één jaar coronacrisis”. Mijn antwoord was uiteraard “Ja”, en hier zit ik dan te staren naar mijn scherm, terwijl mijn vingers ongestructureerd enkele hersenflitsen vastleggen op het toetsenbord: ‘oei’ – ‘komt wel goed’ – ‘dat meen je niet’ – ‘dat kan toch niet’ – ‘en nu?’.
Voor er sprake was van Corona.
Tot mijn 17de levensjaar was mijn leefwereld mijn dorp en de directe omgeving. Op mijn 18 jaar werd ik een wereldburger. Ik deed mee aan een uitwisselingsprogramma en woonde één jaar in Bolivia in een gastgezin. Sindsdien bestaan er voor mij geen landsgrenzen meer. De wereld was mijn werkterrein, met gemiddeld 140 dagen in het buitenland. ’s Morgens vloog ik naar Mallorca, in de avond zat ik te dineren in Hamburg. De volgende ochtend pikte ik mijn auto op aan de luchthaven in Zaventem om door te rijden naar een event in Amsterdam en tijdens het weekend zat ik reeds op een langeafstandvlucht richting Cuba. Een drukke levenstijl, mijn werk was mijn leven, maar ik hield er van. Ik ben zoals men zegt in het Duits ‘ein Touristiker’.
Op 13 maart 2020 was ik samen met een bus vol cruisefanaten op bezoek bij de Meyer Werft, werelds’ grootste scheepswerf. Toen werd voor het eerst het woord ‘pandemie’ wereldkundig gemaakt. We grapten nog ‘Oei, gaan we nog thuis geraken? Misschien gaan de grenzen wel dicht.’ Alsook, ‘Mensen, wie weet is dit de laatste keer dat we elkaar zien’.
Jammer genoeg werden deze grappen als snel realiteit.
Eind juni was ik met RTBF en VTM op Mallorca om te berichten over hoe reizen er aan toe gaat op de bestemming. In juli beloonde ik mijn oudste zoon met een papa-moment en deden we samen berichtgeving vanop Tenerife. Maar niet veel later werd de ene schakel na de andere schakel binnen het toerisme in een diepe slaap gebracht, met hier en daar wat tegenpruttelingen, maar protesteren had geen zin. De start van een lange winterslaap, die vandaag nog steeds doorgaat.
De impact van de coronacrisis zorgde ervoor dat de samenwerkingen met de meeste reispartners per direct on hold werden gezet, de inkomsten daalden met 90%. Tegelijk stonden we als Pitch Perfect wel in voor het gezinsinkomen van heel wat gezinnen. Persoonlijk werd mijn werkterrein in maart 2020 per direct gereduceerd van een wereld zonder grenzen tot 1400 m2, daar waar ik woon en waar ons hoofdkantoor gevestigd is.
En wat nu?
Om het in enkele zinnen neer te pennen. De impact van de coronacrisis zorgde er ook voor dat ik de ‘ondernemende’ huisvader ben geworden. Mijn kinderen hebben hun vader echt leren kennen, mijn echtgenote is terug verliefd geworden op haar man en onze tuin werd nog nooit zo verwend. De drukte van het leven werd ingeruild voor kwaliteit en bezinning. Mijn zakenpartner in crime Matthias zal zich voor altijd mijn woorden herinneren: “Rustig, even afwachten, alles komt goed”.
Hoe hebben we er een positief verhaal van gemaakt?
Enkele jaren terug wensten we twee zaken te realiseren: actief zijn in andere sectoren en een eigen product op de markt zetten. Het momentum en de tijd waren ter beschikking, dus aan de slag. We bouwden een nieuwe website, begonnen met uitgebreide lead generation, gingen prospecteren in voor ons toen onbekende sectoren en … scoorden. Vandaag helpen we ondernemingen in Media, Woonzorg, verlichting, Outsourcing, Artificiële Intelligentie en nog veel meer. We voeren audits uit van hun sales gerelateerde processen, strategische analyses die uitmonden in een volwaardig Sales & Marketing plan. Dat plan voeren we vaak zelf uit door het plaatsen van onze Sales Instigators in hun bedrijfscultuur op basis van outsourcing. Een formule die werkt. Door de continuïteit en de opvolging die we bieden, kan zo snel en efficiënt bijgestuurd worden waar nodig.
Inzake ons product, bouwen we sinds juli 2020 aan ons eigen SaaS-Platform (Software as a Service) genaamd Bideo. Het is een uiterst gebruiksvriendelijk videoverkoopplatform om uw verkoopproces te personaliseren, optimaliseren, professionaliseren en digitaliseren. Het brengt een WOW-factor tot stand bij de ontvanger, je klant of prospect. Het platform is geijkt om salesprocessen en customer journey te optimaliseren, maar kan evengoed in andere departementen ingezet worden. Bideo is het platform waar elke onderneming nood aan heeft.
Ondernemen
Vandaag zijn we dan ook meer dan ooit ondernemers, waarbij andere uitdagingen ons pad kruisen zoals integraties van systemen en processen om steeds zo efficiënt mogelijk te werken. Dit steeds met dezelfde twee hoofddoelen als prioriteit: zorgen dat onze partners en de mensen die met ons en voor ons werken tevreden zijn.
Ook intern dienden we de nodige aanpassingen te maken inzake structuur. Matthias staat samen met Annick in voor onze commerciële activiteiten, het opbouwen en onderhouden van onze partnerportefeuille alsook het volledige salesteam die hieraan gekoppeld is. Ikzelf sta in voor de algemene leiding met focus op financiën, HR, strategie & development alsook ben ik het gezicht voor Iberostar en Hapag-lloyd Cruises. De impact van de coronacrisis zorgde er ook voor dat we de laatste maanden heel wat topprofielen van de toeristische sector naar ons hebben toegetrokken. We hebben vandaag dan ook een Dream Team en staan klaar in de startblokken voor wanneer het toerisme terug aantrekt.
Matthias en ik bieden heel vaak een luisterend oor aan ondernemers, om even te sparren, maar evenzeer om partnerships aan te gaan. We adviseren elke ondernemer dan ook om zijn bedrijf te analyseren. Lopen alles salesprocessen zoals het moet? Zijn jullie futureproof? Graag staan we jullie bij om deze oefening eens ten gronde te doen. Bel of mail ons voor een afspraak.
- Om te eindigen deel ik nog drie van mijn levensmotto’s: