Alles over outsourcing op deze pagina:
Is outsourcing een goede oplossing voor jouw onderneming?
Outsourcing of uitbesteding is een begrip dat iedereen kent, maar niet iedereen kan uitleggen wat het nu juist inhoudt. Mensen die er concrete ervaringen mee hebben, zijn vaak fan van het concept. Diegene die het nog niet van dichtbij hebben ervaren, zijn vaak kritisch. Het is dan ook een uitdaging mensen te overtuigen dat outsourcing wel degelijk een krachtige oplossing is voor hun bedrijf of organisatie in volle groei. Nog erg vaak heeft het begrip outsourcing een negatieve bijklank. Waarom is dit? En vooral, is dit terecht?
Waarom draagt outsourcing een stigma?
De reden waarom mensen vaak een nogal kritische houding aannemen rond het begrip outsourcing, is te verklaren op verschillende niveaus:
- Om te beginnen wordt outsourcing vaak onterecht gelinkt aan het afnemen van jobs of het verschuiven van volledige afdelingen naar het buitenland.
- Men staat vaak eerder negatief tegenover iets wat men niet kent. Vandaar dat outsourcing vooral een meer negatieve bijklank heeft in netwerken waar niet aan uitbesteding wordt gedaan.
- Mensen denken vaak dat iemand in loondienst trouwer is aan de onderneming en meer voeling heeft met de materie.
De eerste twee punten zijn voornamelijk perceptie. Outsourcing betekent niet dat er goedkopere werkkrachten gezocht worden in een een land met lagere loonlasten. Het laatste punt is meer iets van persoon tot persoon. Goede mensen in loondienst zijn cruciaal voor je onderneming, maar dat wil niet zeggen dat gebruikmaken van kwalitatieve uitbesteding daarnaast geen goede optie kan zijn.
Cruciaal voor je onderneming, maar dat wil niet zeggen dat gebruikmaken van kwalitatieve outsourcing daarnaast geen goede optie kan zijn.
De voordelen van outsourcing
Outsourcing is in het begin altijd een beetje spannend. Je geeft je vertrouwen aan een partner, terwijl je nog maar aan het begin staat van een samenwerking. Toch zal je al snel zien dat, met de juiste partner, deze manier van werken enorm veel voordelen kan opleveren:
1. Outsourcing is kosteneffectief
Veel mensen denken nog steeds dat iemand die, bijvoorbeeld, fulltime voor jouw onderneming werkt op basis van een outsourcing overeenkomst meer kost dan een gemiddelde werknemer. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Zie het eerder als het kunnen inzetten van de juiste middelen om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken. Daarnaast is het financiële aspect een stuk eenvoudiger: De persoon in kwestie werkt een afgesproken aantal uur per week voor jouw onderneming en in ruil betaal je aan het eind van de maand de factuur. Simpel en duidelijk. Bij een werknemer in loondienst komt hier natuurlijk enorm veel bij kijken, denk maar aan heel wat administratie, belastingen, extralegale voordelen, dertiende maand, vakantiegeld, noem maar op.
Het inzetten van de juiste middelen om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken.
2. Je haalt expertise en ervaring binnen
Natuurlijk zijn er posities en functies waar je mensen met minder ervaring kan laten openbloeien tot trouwe werkkrachten met elk jaar steeds meer kennis. Toch wil je op sommige posities die expertise, kennis en ervaring meteen. Outsourcing is dan ook de manier om de juiste mensen binnen te halen voor de juiste positie. Mensen met een lijst aan referenties en een rugzak aan ervaring, die vaak in loondienst erg kostelijk zijn, kunnen via outsourcing toch dezelfde input hebben in jouw organisatie.
3. Je behoudt de continuïteit
Nogmaals, vast personeel in loondienst is absoluut noodzakelijk voor een bedrijf. Maar elke ondernemer weet: Iemand in dienst staat gelijk aan betaald en onbetaald verlof, zwangerschappen, ouderschapsverlof, tijdelijke werkonbekwaamheid, noem maar op. Allemaal zaken die goed zijn. Je mensen verdienen dit! Aan de andere kant maakt dit het er niet eenvoudiger op wanneer de planningen gemaakt worden. Bij outsourcing hang je veel minder af van deze onvoorspelbaarheden. Moest iemand, die enkele dagen per week via outsourcing in je onderneming werkt, plots uitvallen, dan is de oplossing en vervanging snel gegarandeerd.
4. Outsourcing maakt je bedrijf weerbaar
2020, een jaar waarbij iedereen besefte dat je als ondernemer soms voor onverwachte veranderingen staat. Niemand had toen een jaar geleden kunnen voorspellen dat de markt nu zo anders zou zijn. Sommigen hebben, met pijn in het hart, enkele van hun goede mensen moeten laten gaan. Anderzijds zien we ook dat dit zorgt voor nieuwe trends. Meer en meer werknemers gaan niet meer terug naar hun oude functie, maar beginnen op zichzelf. Voor ondernemingen wordt het dan weer interessant om enkele van deze posities in te vullen via outsourcing, om op die manier beter voorbereid te zijn voor de volgende grote verandering.
Door alle randactiviteiten weg te nemen en te focussen op het takenpakket kan je een snellere, aangenamere en efficiëntere groei garanderen.
5. Focus op de kerntaken
Tenslotte is outsourcing een manier om de focus te behouden op de inhoud en wat belangrijk is voor jou. Door alle randactiviteiten weg te nemen en te focussen op het takenpakket kan je een snellere, aangenamere en efficiëntere groei garanderen. Mensen die via uitbesteding voor je werken, doen hun job en aan het einde van de maand betaal je de factuur. Verder vallen ze niet onder jouw onderneming. Uiteraard zijn deze mensen wel betrokken en loyaal, maar administratief gezien zorgen ze voor een stuk minder ‘busy-work’.