Strategie. Een begrip dat heel ruim is en voor sommigen niet veel betekent, maar toch heel belangrijk is. Zonder een strategie doe je maar wat, maar weet je eigenlijk niet waar je als bedrijf eigenlijk naartoe wilt. Jouw dromen, jouw doelen en jouw toekomstplannen kunnen stuk voor stuk gerealiseerd worden via een goed uitgewerkte strategie.
Een strategie gaat bovendien veel verder dan een theoretische bepaling wie we zijn, wat we doen en wie onze concurrenten zijn. Het is een uitwerking van volgende zaken:
- Onze visie (onze concrete toekomstdroom)
- Onze missie (waar staan we voor)
- De bepaling van onze meerwaarde (value proposition – wat onderscheidt ons van anderen)
- Customer analysis
- Kernwaarden
- SWOT analysis
- Doelstellingen
- Concurrentieanalyse en
- Go-To-Market
Van strategie naar uitvoering
Via bovenstaande analyses kan je als bedrijf gaan nadenken wat je precies wilt bereiken en denk je grondig na wat nu precies jouw doelen zijn. Vervolgens stel je een volledig strategisch plan op. Een plan dat definieert hoe je jouw doelen wilt bereiken. Strategie en tactiek gaan daarbij hand in hand want het is via een tactiek dat je verschillende acties in detail gaat uitwerken.
Sales en marketing planning
Het opstellen van een strategisch plan vergt heel wat tijd en denkwerk. Het is dan ook noodzakelijk dat deze strategie nadien grondig met de volledige onderneming wordt gedeeld zodat elke werknemer weet wat er van hem/haar verwacht wordt.
Het delen van het strategisch plan is de eerste stap. Daarna moet er worden nagedacht hoe deze strategie geïmplementeerd kan worden in de dagelijkse werking van de organisatie. Dit doe je dus via het uitwerken van een tactiek. Ten slotte is het ook noodzakelijk om resultaten te meten. Analyses maken is cruciaal om te bepalen waar de succes liggen, maar ook waar de pijnpunten liggen.
An exponential growth of members sales en marketing plan zijn dan ook van vitaal belang. Het zijn de handvaten voor jouw personeel om met deze strategie aan de slag te gaan. Pitch Perfect helpt je niet enkel met de strategische bepaling, maar dus ook met het opstellen van een gedetailleerde plan van aanpak.
Strategisch advies
Een foute perceptie is dat een strategie een statisch gegeven is. Een business strategie doen slagen, doe je aan de hand van de implementatie van de huidige trends binnen de markt. Niet alleen de markt, maar ook jouw organisatie is namelijk continu in beweging dus dat is een strategie ook.