In het digitale tijdperk van vandaag, waar informatie slechts een paar klikken verwijderd is, spelen reviews een cruciale rol bij het nemen van beslissingen. Of je nu op zoek bent naar een nieuw restaurant om te proberen, een boek wilt kopen of op zoek bent naar een nieuwe loodgieter, reviews bieden waardevolle inzichten die consumenten helpen om weloverwogen keuzes te maken. Ook binnen de B2B-markt mag je het belang van reviews niet over het hoofd zien. Een goed imago en goede reviews binnen jouw branche zorgen voor vertrouwen en kunnen eenvoudiger nieuwe samenwerkingen opleveren.
Maar hoe kan jouw bedrijf concreet profiteren van deze trend en reviews gebruiken om je onderneming te stimuleren?
4 redenen waarom reviews belangrijk zijn
- Vertrouwen opbouwen: reviews fungeren als getuigenissen van tevreden (of ontevreden) klanten. Potentiële klanten vertrouwen vaak meer op de ervaringen van anderen dan op marketingmateriaal van bedrijf.
- Transparantie: reviews bieden transparantie over de kwaliteit van producten en diensten. Ze helpen klanten om beter geïnformeerde keuzes te maken.
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO): zoekmachines zoals Google waarderen inhoud die door gebruikers worden gegenereerd, inclusief reviews! Reviews zorgen er dus voor dat je ranking in zoekresultaten verbetert!
- Feedback en Verbetering: reviews bieden waardevolle feedback. Zelfs negatieve beoordelingen kunnen je helpen om te groeien en je producten of diensten te verbeteren!
Hoe reviews jouw business kunnen stimuleren
Reviews kunnen op heel wat manieren jouw business stimuleren. Allereerst is het belangrijk om actief reviews te verzamelen en hier een strategie rond uit te werken. Moedig klanten aan om hun feedback te delen op platforms zoals Google en social media. Zorg ervoor dat je dit proces zo eenvoudig mogelijk maakt, bijvoorbeeld door links naar beoordelingspagina’s te delen via e-mail of je website. Door het proces zo makkelijk mogelijk te maken, geef je vooral ook tevreden klanten de nodige push om een positieve review te schrijven.
Bovendien is het essentieel om te reageren op zowel positieve als negatieve reviews. Klanten bedanken voor hun positieve feedback wordt vaak over het hoofd gezien. Het zijn net deze klanten waar je je waardering aan moet laten zien want het zijn potentiële ambassadeurs van jouw bedrijf. Mond-tot-mondreclame is nog steeds dé beste reclame en het zijn vaak de mensen die de weg vinden tot het schrijven van een positieve review die hiervoor kunnen zorgen.
Bij negatieve beoordelingen is het belangrijk om proactief te reageren, het probleem op te lossen en te laten zien dat je om klanttevredenheid geeft. Dit kan het imago van je bedrijf herstellen. Houd je reviews dan ook nauw in de gaten zodat je zeker op negatieve reviews snel kunt reageren. Binnen de 48 uur antwoorden op reviews is een absolute must. Reageer zeker niet op een agressieve of aanvallende manier, ookal heb je het gevoel dat de klant ongelijk heeft. Google reviews kunnen niet verwijderd worden en ook jouw respons is voor miljoenen gebruikers zichtbaar dus let op hoe je hiermee omgaat! Probeer een discussie dan ook te vermijden en vraag om via mail contact op te nemen zodat je via een privé kanaal het probleem verder kunt bespreken.
Extra tip! Maak de reactie zo persoonlijk mogelijk en schrijf je naam onderaan je reactie. Dit toont aan dat je de feedback serieus neemt en niet slechts standaardreacties geeft.