Highlights van 2021
Weer een jaar dat er bijna op zit. Als jullie dachten dat 2020 veel veranderingen heeft teweeggebracht, wacht dan maar tot je leest wat 2021 allemaal in petto had voor Pitch Perfect. Dit jaar stond volledig in het teken van “groeien”, dit zowel letterlijk als figuurlijk. Om het jaar af te sluiten, delen we graag de highlights van het afgelopen jaar.
Naast heel wat mooie samenwerkingen met verschillende nieuwe zelfstandige Pitchies hebben we het afgelopen jaar ook 3 vaste werkkrachten kunnen toevoegen aan het team. Zo hebben we onze Creative Instigator Joeri in april mogen verwelkomen en nam hij meteen het project voor Vakantie Expo Antwerpen op zich alsook de CRM-implementaties voor de interne werking. Een tijdje daarna hadden we nood aan een persoon die intern de zaken kan regelen en mee de projecten zou kunnen ondersteunen. Dit was een perfecte match met Hannelore die in juli het team heeft vervoegd. Niet lang daarna vonden we ook de nieuwe Business Development Manager voor een van onze partners, Iberostar, in Bart. In september telde ons team maar liefst 6 Sales Instigators, bijna een verdubbeling van het jaar ervoor.
Verder groeide niet enkel ons team, maar ook het aantal partners en samenwerkingen. We mochten rekenen op 25 nieuwe partners die met ons een samenwerking zijn aangegaan op verschillende manieren om hun verkoop te doen groeien. Dit enerzijds via sales trainingen om de kneepjes van het vak te leren of intensievere trainingen die verder gaan dan de basics. Ook hebben we heel wat ondernemers geholpen via een strategische oefeningen om zowel een sales plan alsook het juiste plan van aanpak te creëren op maat van hun bedrijf. Beide diensten, advies en opleidingen, kunnen we vanaf 2021 ook voordeliger aanbieden voor KMO’s via de KMO-portefeuille. Je kan ons terugvinden op de website van Vlaio. Verder waren ook heel wat van onze nieuwe partners op zoek waren naar gemotiveerde sales en uiteraard kunnen wij hier gemakkelijk op inspelen.
Uitgebreide sectoren
Toerisme was in 2019 de meest voorkomende sector binnen onze partners. Ongeveer 90% van onze partners waren hotels, meeting- & event venues, cruisemaatschappijen, bestemmingen, … . We zullen het wel niet moeten uitleggen dat dit in 2020 drastisch is veranderd. Wat voordien een 90-10 verhouding had waarin toerisme de bovenhand nam, mochten we deze cijfers in 2020 omdraaien. Slechts 10% van onze partners zaten nog in de toeristische industrie. Andere sectoren zoals de automotive, media, HR, … vonden ook hun weg naar Pitch Perfect om hun sales een boost te geven. In 2021 konden we de groei langs beide kanten verzekeren en kunnen we vandaag de dag zeggen dat we ongeveer 50-50 binnen en buiten het toerisme werken.
Een zeer gekende werkplek dit jaar was de home office. Voor de ene is dat in Aalter, voor de andere is dat in Bredene of in Herdersem. Eerlijk gezegd was dit voor ons niet zo een grote aanpassing. Van thuis uit werken is voor alle Pitchies een heel normaal gegeven. Natuurlijk komen we allemaal graag eens samen op kantoor in Berlare of Hulst (NL). Wanneer dit niet kon, losten we dit op door ’s middags een virtual coffee break te houden met ons allen.
Business trips are part of our business strategy
In totaal staat de teller dit jaar op 25 business trips. Zeker niet slecht als je het ons vraagt, maar het kan altijd nog beter. Davy en Bart mogen zich de grote winnaars noemen want zij hebben dit jaar de meeste Air Miles verzameld. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat het hoofdkantoor van Iberostar in Mallorca is gelegen. Daarnaast moest de nieuwste Pitchie Bart alle Iberostar hotels nog leren kennen en hebben we hem dus naar enkele bestemmingen toe gestuurd om op ontdekking te gaan. Verder gingen we ook naar Barcelona, Valencia, het noorden van Nederland, Bretagne, Nantes, Hamburg, … . Misschien hadden we de auto en het vliegtuig ook nog moeten toevoegen aan de plaatsen waar we de meeste tijd hebben doorgebracht?
Natuurlijk was niet alles in het buitenland te doen dit jaar. We hebben ook enkele grote projecten voor onze partners binnen België verwezelijkt. Daarbij denken we spontaan aan het Antor Event in het Qbic Hotel in Brussel, het netwerk event van Visit Antwerpen in de Handelsbeurs, het Slovenië Event in Chocolate Nation, de virtuele Sales Blitz voor German Convention Bureau en nog zoveel meer fantastische evenementen. Op naar een 2022 vol met events zoals die van het afgelopen jaar.
Don’t be busy, be productive
Je leest het, we hebben in 2021 echt niet stilgezeten. Tijdens onze terugblik op het afgelopen jaar was er duidelijk te zien dat de maand november al onze records heeft gebroken. Het was de maand waarin elkeen van het team het uiterste van zichzelf heeft gegeven om alle projecten in goede banen te leiden, op zoek te gaan naar nieuwe partners, huidige partners verder te helpen en begeleiden, … . We kunnen stellen dat november de productiefste maand van het hele jaar is geweest waar we allemaal 120% van onszelf gegeven hebben. Andere maanden gaven we maar 119,99% van onszelf aan onze partners.
Fabulous Friday
2021 was ook het jaar van de “Fabulous Friday”. Elke laatste vrijdag van de maand houden we een teammeeting waar we de voorbije maand kort bespreken maar vooral ook de projecten die de komende maanden plaatsvinden samen overlopen. Vaak gaat dit gepaard met een leuke activiteit nadien of een aperitiefje om de werkweek goed af te sluiten. Deze meeting is door onze Creative Instigator gedoopt tot Fabulous Friday en omdat we allemaal de nodige dosis humor hebben, is er elke maand een wedstrijd om een trofee te winnen. In totaal zijn er drie trofeeën te winnen.
Ready for 2022? Bring it on!