Duurzaamheid, een term die dagelijks naar ons hoofd wordt geslingerd. De consument wordt kritischer en verwacht van de ondernemingen dat zij stil staan bij de gevolgen voor het klimaat. Volgens het boek “De Duurzame Belg” kiest meer dan 80% van de 18 tot 75-jarigen voor een duurzaam product als ze de keuze hebben tussen een duurzaam en niet-duurzaam product. Hoe je als bedrijf hiermee rekening kan houden en wat dit specifiek betekent voor marketing werd in geuren en kleuren verteld op Omconference via cases en experten.
Duurzame marketingstrategie
Duurzaamheid op professioneel vlak gaat veel verder dan afval sorteren en de fiets promoten. Een duurzame marketingstrategie ontwikkelen kan daarom zeer handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het uitbouwen van een community om zo duurzaamheid een extra duwtje in de rug te geven. Hoe meer personen je kan bereiken, hoe groter het verschil dat je kan maken.
Organiseer duurzame evenementen waarbij je je zo veel mogelijk inzet voor het milieu. Kies bijvoorbeeld een locatie dicht bij openbaar vervoer, print geen programmaboekjes meer af, gebruik kunstplanten in plaats van bloemen, werk met een lokale cateraar die (vooral) vegetarisch eten aanbiedt en ga zo maar door…
Een duurzame relatie aangaan met je klant is de dag van vandaag ook een absolute must. Foute informatie geven om je product toch maar verkocht te krijgen is een absolute no go geworden. Integendeel zelfs want steeds meer wordt de vraag gesteld hoe je als bedrijf duurzame productinformatie kan geven om zo de customer experience te verbeteren en een klant aan je te binden. Werk daarom vanuit een optichannel aanpak waarbij je dus vertrekt vanuit de klant en niet vanuit je medium. Merkbeleving staat centraal dus stel jezelf de volgende vraag: “Wat is de meest gepaste productinformatie in de fase van mijn marketingplan?”
Niet alleen de boodschap van je communicatie, maar ook de manier van communiceren kan op een duurzame manier gebeuren. Hoe overtuig je je klant om voor de duurzame manier te kiezen? Zorg er bijvoorbeeld voor dat de duurzame oplossing in je communicatie afwijkt van de rest. Laat dit meer opvallen! Een andere mogelijkheid is gebruikmaken van sociale druk. Wil je als hotel bijvoorbeeld het hergebruiken van handdoeken stimuleren? Zeg dan niet dat het beter is voor het milieu, maar zeg dat 98% van de hotelbezoekers dit doet.
Green Friday
Het concept ‘Black Friday’ krijgt ook steeds meer kritiek te verduren vanuit het duurzaamheidsstandpunt. Consumenten kopen die dag om te kopen en veel gekochte producten blijven ongebruikt in de kast liggen. Het nieuw concept ‘Green Friday’ is aan een opmars bezig. In de plaats van hoge kortingen aan te bieden, worden tweedehands producten gepromoot of zetten bedrijven hun reparatie- en recycling diensten in het daglicht. Sommige bedrijven gaan zelfs een stapje verder en sluiten die dag hun deuren om als bedrijf vrijwilligerswerk te gaan doen in de natuur.
Door middel van bovenstaande technieken en tips kan je ook jouw community overtuigen hieraan deel te nemen en kan je je klanten op een duurzame manier aan jouw merk binden.
Een duurzame toekomst
Ook wij van Pitch Perfect dragen duurzaamheid hoog in het vaandel:
- Ons wagenpark bevat steeds meer elektrische wagens en we hopen binnenkort de overstap te maken naar enkel elektrisch.
- Bij het organiseren van Fam Trips wordt er ook een green option voorgesteld waarbij de deelnemer kan kiezen voor het openbaar vervoer in plaats van het vliegtuig.
- Iedereen van Pitch Perfect krijgt de optie om zo veel mogelijk thuis te werken om zo onnodige verplaatsingen te beperken. Naar kantoor komen kan, maar is niet verplicht.
- Papierverspilling wordt zo veel mogelijk vermeden. Alles wordt dan ook bijgehouden in de cloud.
- Pitch Perfect houdt ervan om samenwerkingen aan te gaan met partners die dezelfde waarden en normen hebben, zeker wat betreft duurzaamheid.
Er is zeker nog ruimte voor verbetering! Bij het organiseren van evenementen kunnen we bijvoorbeeld meer rekening houden met duurzame opties en in ons netwerk kunnen er door middel van sociale druk en duurzame informatie meer inspanningen geleverd worden.
Welke zaken kunnen er in jouw onderneming toegepast worden?