Heb je jezelf ook al de vraag gesteld wat je allemaal kan doen om jouw netwerk makkelijk uit te breiden en het LinkedIn algoritme te omzeilen? Wat moet je doen om je LinkedIn optimaal in te zetten in je professioneel leven en hoe scoor je nu juist hoger via LinkedIn?
Het is van groot belang om actief aanwezig te zijn op LinkedIn. Wetende dat er in België alleen al +/- 3.500.000 leden zijn waarvan ongeveer de helft dagelijks actief gebruik maakt van het social media kanaal. Hier kan je als professional dus maar beter deel van uitmaken!
Jouw LinkedIn profiel
Laten we starten met jouw LinkedIn profiel onder de loep te nemen. Mensen houden van persoonlijke interactie. Wanneer ze jouw profiel bezoeken en in één oogopslag te weten kunnen komen wie je bent, wat je doet en hoe je eruit ziet, is dat perfect. Hecht dus veel belang aan jouw header, profielfoto en headline.
In een goede header kom je meer te weten over de persoon of voor welk bedrijf deze persoon werkt. In de headline vertel je dan meer over jouw huidige rol binnen de onderneming. Je kan er ook een leuke quote aan toevoegen die jou typeert op professioneel vlak. Deze headline zal ook steeds verschijnen onder jouw naam wanneer je ergens een comment neerpent. Bij jouw werkervaring kan je dan uitgebreider vertellen over het bedrijf en wat jouw specifieke taken zijn binnen de onderneming. Zorg er dus voor dat deze steeds up-to-date is.
Iedereen weet graag met wie hij communiceert. Veel mensen zoeken dan ook de desbetreffende persoon op via LinkedIn. Zorg dus voor een professionele foto van jezelf. Hieronder hebben we enkele tips voor jou zodat je de perfecte foto kan gebruiken:
- Gebruik een foto in hoge resolutie
- Het is vanzelfsprekend dat op de foto enkel jij te zien bent
- Vraag aan iemand om een professionele foto van jou te nemen
- Jij moet in het oog springen, niet de kleurrijke achtergrond
- Draag kledij die je ook in het dagdagelijkse leven naar kantoor zou dragen
- Lach! Zo geef je een sympathieke uitstraling en ben je toegankelijker voor onbekenden
Nog andere kleine aanpassingen die een groot verschil kunnen maken zijn het aanpassen van jouw persoonlijke URL, contactgegevens toevoegen zodat je makkelijk te bereiken bent en het vertalen van jouw profiel in bijvoorbeeld Frans of Engels als je in een internationaal bedrijf werkt.
Scoor hoger in de nieuwsfeed met jouw post
Allereerst zal je het grootste bereik hebben als je post op jouw persoonlijk profiel. Op jouw profiel zal je meer mensen bereiken dan jouw bedrijfspagina. Ook is het onmiddellijk persoonlijker waardoor mensen sneller een reactie of een like zullen achterlaten. Er zijn enkele key points waar je best rekening mee houdt als je post op LinkedIn. Wij lichten deze graag hieronder toe:
Sterke openingszin: Begin steeds met een triggerende openingszin. Je wil namelijk de interesse van de lezer opwekken zodat hij jouw hele post leest, liket, reageert en eventueel doorklikt op de link. Storytelling gebruiken is bijvoorbeeld een goed idee.
Taggen: Zo kan je makkelijk jouw netwerk uitbreiden. De connecties van de getagde persoon zullen jouw post ook te zien krijgen en kunnen dan ook makkelijk connecteren met jou. Het beste effect krijg je wanneer de getagde persoon binnen de 24 uur op jouw post ook een reactie achterlaat.
Vermijd externe links: Deze zet men niet in de post zelf maar laat men achter in de opmerkingen. LinkedIn stuurt namelijk niet graag personen weg van zijn platform.
Hashtags: Idealiter is het gebruik van drie hashtags per post. Ze moeten contentmatig overeenkomen met wat jij in jouw post vertelt. Ze worden gebruikt als zoekwoorden dus nagaan wat het bereik van een bepaalde hashtag is, is aangeraden.
Timing: Je hebt hier twee onderscheidingen in, namelijk de “dwell time” en de “two golden hours”.
“Dwell time” is de tijd dat een persoon naar jouw post kijkt. Hoe langer hij kijkt en leest, hoe beter. Een slideshow toevoegen aan jouw post is daarom ideaal.
“Two golden hours” verwijst dan weer naar de twee magische uren na het verschijnen van jouw post. Hoe meer interactie er op jouw post is in deze twee uren, hoe langer de post in de newsfeed van jouw volgers zal verschijnen.
Post NIET delen: Je bent beter om niet rechtstreeks een post van een ander te delen. De post “eigen” maken, is een beter idee. Je kan erbij vermelden waarom jij deze post zo interessant vindt. De originele post liken en op reageren is ook altijd een pluspunt. Op die manier zal jouw post hoger scoren in de newsfeed van jouw connecties.
Andere personen contacteren
Een ideale gelegenheid om een persoon te contacteren is bijvoorbeeld wanneer die een nieuwe functie heeft of verjaard is. Gebruik in dit geval geen voorgeprogrammeerde buttons maar maak de boodschap die je wil overbrengen persoonlijk.
Het bericht begint meestal met een korte intro over wie je bent gevolgd door een concrete tekst zoals “Ik heb zonet gezien dat je een promotie hebt gekregen binnen bedrijf x. Ik wil je van harte feliciteren met jouw nieuwe job.”. Als afsluiting kan je dan een concrete actie voorstellen zoals het plannen van een meeting of call met die persoon.