Van connecties naar partners.
Zo begon het ook voor Matthias en Davy, zaakvoerders van Pitch Perfect. Via gemeenschappelijke kennissen elkaar ontmoet, aan de praat geraakt, samenwerkingsmogelijkheden onder de loop genomen en dan op 3 januari 2019 officieel professioneel “getrouwd”. Nu meer dan 2 jaar later staat Pitch Perfect veel verder dan wie dan ooit had gedacht en dit hebben we aan verschillende zaken te danken, maar vooral aan… NETWERKEN. Netwerken is vandaag de dag zeer belangrijk om je onderneming te doen groeien een ook hier zijn we met Pitch Perfect constant mee bezig.
Momenteel is het iets dat niet zo eenvoudig lijkt vanwege “The Rona” die nog steeds roet in het eten gooit voor wat betreft evenementen, reizen, beurzen, etc. Waar we voordien bij Pitch Perfect gemiddeld twee avonden per week onder het volk waren, blijven we nu thuis achter onze computer zitten. Hoe blijven we dan toch ons netwerk uitbreiden? Onze twee master netwerkers, Matthias en Davy, geven wat insights.
Hoe breidt je je netwerk uit nu dat er geen fysieke events zijn en we niemand kunnen ontmoeten?
Spreekt voor zich dat wat “vandaag is” in schril contrast staat met wat voorheen was. We hebben ons netwerken volledig digitaal moeten omzetten in plaats van face-to-face. De wil om mensen te leren kennen, in combinatie met het deelnemen aan de juiste online events gaat evengoed bijdragen aan het verbreden en vergroten van het netwerk.
Platformen en online sessies die vandaag van groot belang zijn: LinkedIn, Voka (met onder andere het Netwekkers concept) & Unizo, Crowdfundingplatformen en Netwerkersessies zoals netwerkers.be. Een kruisbestuiving van deze tools doet het “ons kent ons” renderen. Netwerken vandaag de dag is meer dan ooit gunnen en geven, vragen hoe jij een ander kan helpen en informatie waar je zelf op zoek naar bent. Van een groter geheel eindigen we finaal met een “match” in een follow up call die zich daarna verder ontwikkelt. Onthoud vooral dat verbinding maken in eerste instantie veel belangrijker is dan direct business.
Wat is het grootste verschil tussen netwerken vandaag de dag en enkele jaren geleden?
Het grootste verschil is het missen van lichaamstaal en mimiek wat het moeilijker maakt om elkaar te peilen. Buiten het aspect dat men grotendeels de body language ontbreekt, zijn online meetings – raar maar waar – eerder informeel van karakter en uiterst efficient. De basisprincipes van luisteren en informatie geven nadat je geluisterd hebt, zijn online nog veel meer van tel. De juiste vragen stellen om zo de juiste relaties te bewerkstelligen en een aansluitende follow-up zijn de voorwaarden tot succes. Een gedegen voorbereiding en opvolging doen hierbij eveneens wonderen.
Verder worden tijdslopende verplaatsingen uitgespaard, de converting time wordt gereduceerd en een partnership komt sneller tot stand. Spreekt voor zich dat men wel degelijk zelf ook aan de touwtjes moeten trekken om resultaat te boeken.
Netwerken en sales gaan vaak samen, maar waar ligt het verschil tussen deze twee?
Beiden zijn gefundeerd op vertrouwen. Netwerken is contacten leggen, samenwerkingsmogelijkheden bekijken, linken leggen met anderen en hun product of dienst. Het leidt tot het uitbreiden van de mogelijkheden gebaseerd op geven en nemen. Sales is gedetailleerder, meer to-the-point en het verband zien, dat vertrouwen omzetten tot actie, het realiseren van een partnership en uiteindelijk het closen van een deal.
Wat is het belangrijkste kanaal online en/of offline om je netwerk kwalitatief uit te breiden?
Er zijn heel wat verschillende kanalen die voor verschillende soorten ondernemingen van belang zijn. Van alle platformen die we dagelijks benutten en als we analyseren op basis van meetbare factoren, dan is LinkedIn kwalitatief de sterkste tool. LinkedIn zorgt voor de match en traffic richting de website, maar de business moet men zelf genereren. Wil je iets uit LinkedIn halen, dan is een eerste online kennismaking optimaal. Uit ervaring weten we dat eens de interesse zeer groot is, een live meeting de slaagkans tot convertie per direct verdriedubbeld.
Een goede mix tussen online en offline is en blijft primordiaal. Denk ook buiten je comfortzone en kijk naar mogelijkheden buiten je eigen sector of werkveld. Denk verder ook om vanuit eigen interesses netwerkcontacten te leggen. Oldtimers, golf, voetbal, fietsen,… er zijn veel verschillende interesse-insteken mogelijk om contact met anderen te leggen.