Sales en Marketing, twee afdelingen die bij veel bedrijven onlosmakelijk zijn verbonden, maar bij anderen dan weer vreemde eenden zijn voor elkaar. Gelukkig beginnen steeds meer organisaties te beseffen dat een marketingfunctie geen functie is die je er tussendoor wel even kunt bijnemen.
Nog belangrijker is het besef dat sales en marketing twee handen op één buik zijn en de een dan ook niet zonder de ander kan.

Eén sterk team
Hoe nauwer de sales- en marketingafdeling gaan samenwerken, hoe groter de kans op succes binnen jouw bedrijf. Het doel van beide afdelingen is namelijk hetzelfde: zorgen voor inkomsten, meerwaarde voor de klant en uiteindelijk tevreden klanten.
Marketing zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf leren kennen en bijgevolg ook getriggerd worden om klant of partner te worden, maar het is aan de sales afdeling om bij deze potentiële klant het beslissingsproces mee vorm te geven en te overtuigen van jouw meerwaarde zodat er uiteindelijk een aankoop wordt gedaan. Nog belangrijker is de terugkoppeling van sales naar marketing. Zij weten het best wat de klant verwacht en waar zij behoefte aan hebben en zo kan de marketingafdeling op hun beurt al de acties gaan bijsturen zodat deze effectiever zijn.
Ook klantenbinding en het scheppen van vertrouwen is de afgelopen jaren niet meer weg te denken. Dit kan alleen maar op een efficiënte manier tot stand komen als beide afdelingen gaan samenwerken. Denk zeker dus ook aan de aftersales. Ga met beide teams aan tafel zitten en bekijk hoe je hiermee kan uitblinken.

5 tips voor een efficiënte samenwerking
- Organiseer een maandelijkse/driemaandelijkse meeting met zowel de sales als marketingafdeling om ideeën te bespreken en nieuwe acties voor te leggen. Bepaal tijdens deze meeting de sales en marketing strategie en stem deze op elkaar af.
- Ga als marketeer af en toe eens mee naar een klant of prospect. Zo leer je de behoeftes nog beter kennen.
- Werk samen aan de contentkalender en bundel zo ideeën. Waarom? Marketing weet welke kanalen er het best werken, maar de sales afdeling kent de klant en weet wat er in hun hoofd om gaat, welke zorgen ze hebben en waarvan ze tevreden zijn.
- Communiceer met elkaar! Zijn de resultaten van de marketingacties minder goed dan je had gehoopt? Bespreek met sales wat hiervan de oorzaak kan zijn. Heb je als sales opmerkingen of merk je bezorgdheden bij de klant? Koppel deze dan terug naar marketing.
- Wees niet bang om elkaar opbouwende kritiek of tips te geven. Samen staan jullie sterker. Je kan niet alles weten en ook jouw collega’s niet dus combineer jullie expertise en kennis om tot een perfect resultaat te komen. Of toch zo goed mogelijk, want perfectie bestaat niet en bijsturing zal op termijn altijd nodig zijn.
Het doel van een sterke band tussen de sales en marketing is om optimaal in te kunnen spelen op de klantbehoefte en zo meer omzet en tegelijkertijd voor iedereen een grotere meerwaarde te genereren. Open communicatie is daarbij de sleutel tot succes!
Pitch Perfect biedt zowel marketing- en sales ondersteuning en kan dan ook de ideale partner zijn om hierover te sparren. Eerder op zoek naar een interne training voor je medewerkers? Ook daarmee kunnen wij jou helpen!
Wil je hierover meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op en we bekijken graag de mogelijkheden!