Als ondernemer wil je dat klanten terug blijven komen en herhalingsaankopen doen. Het is immers veel duurder om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden. Bovendien zijn terugkerende klanten loyaler en geven ze vaak meer uit per aankoop. In deze blogpost vind je 10 slimme manieren om klanten te laten terugkomen voor meer sales.
- Creëer een reward-programma
- Streef naar een uitstekende service
- Bouw een community op
- Maak gebruik van personalisatie
- Bekijk de mogelijkheden van upselling en cross selling
- Follow-up
- Investeer in je team
- Communiceer met je klant
- Vraag feedback
- Geef exclusieve toegang
Creëer een reward-programma
Met een reward-programma verdien je als klant beloningen en voordelen voor volgende aankopen. Denk aan een puntensysteem waarbij je korting opbouwt of aan een speciale status waarbij je kan genieten van meer voordelen zoals toegang tot de voorverkoop van een bepaald product.
Op basis van de vorige aankopen kan je bovendien ook een duidelijk klantenprofiel opstellen. Loyale klanten kan je op die manier belonen met specifieke producten of acties die voor hen interessant zijn. Hierdoor voelen ze zich gewaardeerd en blijven ze trouw.
Streef naar een uitstekende service
Het bieden van een goede klantenservice is essentieel voor het creëren van een positieve ervaring voor de klant. Het is dan ook een belangrijke factor voor klantenbehoud. Deze service wordt zowel geboden tijdens de aankoop, maar ook na verkoop. Tijdens de aankoop van de klant is het belangrijk om te luisteren en in te spelen op hun wensen met het geven van correcte informatie. Een goede dienst na verkoop kan ervoor zorgen dat klantentevredenheid hoog blijft waardoor de klant loyaal wordt.
Bouw een community op
Een community opbouwen doe je niet van vandaag op morgen, maar is een langetermijnstrategie. Dit kan zowel via online kanalen zoals sociale media als via offline momenten zoals events. Een community wordt opgebouwd rond de waarden, normen en interesses van het bedrijf. Vervolgens sluiten klanten zich hierbij aan. Hier kunnen ze anderen ontmoeten en hun ervaringen delen. Dit zorgt voor een gevoel van verbondenheid bij de klant.
Lego is hierin een absolute koploper. Ze organiseren events voor klanten en vragen hen naar input en ideeën bij het ontwikkelen van nieuwe producten.
Maak gebruik van personalisatie
Er zijn verschillende manieren om personalisatie toe te passen. Zo kan je op basis van klantengegevens, eerdere aankopen, zoekopdrachten en surfgedrag aanbevelingen geven aan de klant. Een andere manier om aan personalisatie te doen is door gepersonaliseerde content te sturen. Deze content kan bijvoorbeeld een handleiding zijn over andere manieren waarop ze hun product kunnen gebruiken en sluit hierdoor aan bij de interesses van de klant. Doordat deze e-mail persoonlijk is voor de klant voelt hij/zij zich meer aangesproken.
Bekijk de mogelijkheden van upselling en cross selling
Upselling en cross selling zijn verkooptechnieken die de klanten overtuigen om een beter of uitgebreider product te kopen. Een belangrijk aspect van upselling en cross selling is het luisteren naar de klant. Dit doe je door gerichte vragen te stellen die meer inzicht geven over de behoeftes van de klant. Op basis hiervan kunnen er aanbevelingen worden gegeven in de vorm van vorm van upselling en cross selling.
Lees hier ons blogbericht over upselling en cross selling.
Follow-up
Follow-up na verkoop is de sleutel tot toekomstige verkoop. Door regelmatig in contact te blijven staan met klanten wordt er als het ware een relatie opgebouwd. Het zorgt voor klantentevredenheid waardoor klanten ook loyaler worden. Daaruit kunnen er ook steeds herhaalaankopen komen. Vandaag de dag kan follow-up gebeuren via verschillende kanalen. Het hoeft dus niet altijd via een telefoontje of een e-mail. Als je meer wilt weten over follow-up, download dan zeker onze whitepaper.
Investeer in je team
Door in je team te investeren, kun je ervoor zorgen dat je klanten een uitstekende ervaring hebben en graag bij je terugkomen voor meer aankopen. Dit kan je doen door opleidingen en trainingen aan te bieden. Het geeft je medewerkers de kans om hun productkennis, klantenservice en communicatievaardigheden te verbeteren. Daarnaast is het evalueren en geven van feedback iets waar er veel uit geleerd kan worden. Zo is het mogelijk om waar nodig kleine veranderingen door te voeren die de klantenervaring kan verbeteren.
Wil je jouw sales en marketing skills verbeteren? Lees hier meer over onze opleidingen en trainingen.
Communiceer met je klant
Stel jezelf de vraag welk probleem jouw product of dienst oplost. Dit moet de focus zijn van jouw communicatie en dus niet het opsommen van productspecificaties. De manier van communiceren is enorm belangrijk om een eerste goede indruk achter te laten en om vooral interesse te wekken.
Ga in dialoog met je klant en zorg dus voor communicatie die van twee richtingen komt. Vraag de klant om een oprechte mening en toon nadien ook dat je dit apprecieert of dat je met hun feedback aan de slag gaat.
Vraag feedback
We noemen het hierboven al even op, maar feedback vragen, is enorm belangrijk. Dit kan gaan over zowel de service die aangeboden wordt als de dienst of het product. Vervolgens is het luisteren naar de klant hierbij van groot belang. Zo kan de feedback namelijk gebruikt worden om verbeteringen door te voeren aan het product, dienst of service. Eens deze aanpassingen zijn gebeurd, is het interessant om dit dan ook te communiceren met de klanten. Dit toont dat er naar hun feedback geluisterd wordt en kan ervoor zorgen dat de klant zich gewaardeerd voelt.
Geef exclusieve toegang
Wanneer je een nieuw product of dienst op de markt brengt, is het interessant om huidige klanten de mogelijkheid te geven om dit exclusief te testen. Dit kan bij een product gaan om een gratis staaltje voor lancering van het product en bij een dienst over een bepaalde proefperiode. Door hen dit te laten testen, maken ze kennis met iets nieuws en verlaag je de drempel tot een aankoop. Hierbij kan het ook interessant zijn om te luisteren naar de feedback hierop en is het mogelijk om erna nog kleine aanpassingen aan te brengen die het product of dienst verder optimaliseren.