Building a loyal customer base is priceless today. Creating brand loyalty goes beyond being a customer's Top of Mind brand. It's about creating an emotional connection that comes with a long-term relationship between the brand and the customer. In this blog on the key to successful brand loyalty, we discover the different aspects of why storytelling is so important.
- What is storytelling?
- Some types of storytelling
- Storytelling as communication
- Storytelling for building relationships
- Role of storytelling in building brand identity
What is storytelling?
Storytelling is een authentieke en effectieve manier waarop gecommuniceerd kan worden. Het is een manier om verhalen te vertellen waarbij emoties kunnen opgeroepen worden en betrokkenheid wordt gecreëerd om een boodschap over te brengen op een memorabele manier. Verhalen vertellen is een vorm van communicatie waarbij er informatie in onze hersenen opgeslagen en gedeeld wordt met anderen. We houden van een actieve held, die een obstakel overwint en een gesloten einde. Alle klassieke verhalen zijn op die manier opgebouwd. Zo bewaren we ook onze herinneringen in het geheugen.
Some types of storytelling
- Cross-media storytelling
Cross-media storytelling is often used when brands want to reach and engage a wide audience. Here, the storyline is consistent across platforms. In this way, a brand can highlight different aspects and perspectives of the story and appeal to different audiences.
- Visual storytelling
Een verhaal ondersteunen kan op verschillende manieren. Het gebruiken van visuals in de vorm van afbeeldingen, video’s, foto’s, enz. kunnen een verhaal helpen ondersteunen. Het trekt sneller de aandacht van het publiek en zorgen ervoor dat ze langer onthouden worden.
- Storytelling through the Hero's journey
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de Hero’s journey-manier vertel je een specifiek verhaal waarbij een merk helpt aan de persoonlijke groei. In het verhaal zal er een obstakel te overwinnen zijn. Vervolgens zal dit succesvol overwonnen worden met behulp van het merk. De doelgroep kan hier inspiratie en motivatie uit halen.
Storytelling as communication
One of the best-known communication strategies is using stories to market a product or service. Indeed, when using figures, graphs and facts, many people already drop out. Information presented in the form of stories makes the message and information more memorable. It also helps to make complex and abstract concepts more understandable to the target group. This increases the effectiveness of communication.
Discover also our blog post with some writing tips to boost your persuasiveness.
Storytelling for building relationships
Waarom is storytelling zo belangrijk voor het opbouwen van relaties? Storytelling kan gebruikt worden om empathie op te wekken bij de doelgroep. Door verhalen te vertellen waar hun doelpubliek zich mee kan spiegelen, toont het merk dat ze begrijpen wat ze mee maken. Op deze manier wordt er een vertrouwensband gecreëerd die ook kan leiden tot loyaliteit. Een gekende manier hiervoor is het betrekken van het publiek door hen bijvoorbeeld op sociale media hun eigen verhaal of ervaring te laten delen over het merk.
Role of storytelling in building brand identity
From research ,waarbij de impact van storytelling op de merkbeleving is onderzocht, is gebleken dat consumenten die waren blootgesteld aan het verhaal meer over het merk spraken en gedroegen zich veel levendiger bij het maken van associaties. Hun stem en gezichtsuitdrukkingen waren positiever over het merk en ze brachten het vaak in verband met zichzelf. Een sterke merkidentiteit is hierbij dus essentieel. In een verhaal worden de normen en waarden van een bedrijf naar voor gebracht. Consistente en authentieke storytelling zorgt ervoor dat een merk zich kan onderscheiden van de concurrentie en in het geheugen van hun doelpubliek kan blijven hangen.
"Different aspects of the story seemed to appeal to different people"
Lundqvist et al., 2012
By using stories, brands can differentiate themselves, create engagement and build a strong brand identity. So, get inspired by the power of storytelling and use it as the key to your brand loyalty success!
Want to learn about how to improve your storytelling? Read here more about our courses and training programmes.