Het opbouwen van een loyale klantenbasis is vandaag de dag van onschatbare waarde. Het creëren van merkloyaliteit gaat verder dan het Top of Mind merk zijn van een klant. Het gaat om het creëren van een emotionele band die gepaard gaat met een langdurige relatie tussen het merk en de klant. In deze blog over de sleutel tot succesvolle merkloyaliteit ontdekken we de verschillende aspecten waarom storytelling zo belangrijk is.
- Wat is storytelling?
- Enkele soorten storytelling
- Storytelling als communicatie
- Storytelling voor het opbouwen van relaties
- Rol van storytelling bij het opbouwen van merkidentiteit
Wat is storytelling?
Storytelling is een authentieke en effectieve manier waarop gecommuniceerd kan worden. Het is een manier om verhalen te vertellen waarbij emoties kunnen opgeroepen worden en betrokkenheid wordt gecreëerd om een boodschap over te brengen op een memorabele manier. Verhalen vertellen is een vorm van communicatie waarbij er informatie in onze hersenen opgeslagen en gedeeld wordt met anderen. We houden van een actieve held, die een obstakel overwint en een gesloten einde. Alle klassieke verhalen zijn op die manier opgebouwd. Zo bewaren we ook onze herinneringen in het geheugen.
Enkele soorten storytelling
- Crossmediale storytelling
Crossmediale storytelling wordt vaak gebruikt wanneer merken een breed publiek willen bereiken en betrekken. Hierbij is de verhaallijn consistent over de verschillende platformen heen. Op deze manier kan een merk verschillende aspecten en perspectieven van het verhaal belichten en verschillende doelgroepen aanspreken.
- Visuele storytelling
Een verhaal ondersteunen kan op verschillende manieren. Het gebruiken van visuals in de vorm van afbeeldingen, video’s, foto’s, enz. kunnen een verhaal helpen ondersteunen. Het trekt sneller de aandacht van het publiek en zorgen ervoor dat ze langer onthouden worden.
- Storytelling aan de hand van de Hero’s journey
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de Hero’s journey-manier vertel je een specifiek verhaal waarbij een merk helpt aan de persoonlijke groei. In het verhaal zal er een obstakel te overwinnen zijn. Vervolgens zal dit succesvol overwonnen worden met behulp van het merk. De doelgroep kan hier inspiratie en motivatie uit halen.
Storytelling als communicatie
Een van de bekendste communicatiestrategieën is het gebruiken van verhalen voor het aan de man brengen van een product of dienst. Bij het gebruik van cijfers, grafieken en feiten haken er namelijk veel mensen al af. Informatie weergegeven in de vorm van verhalen zorgt ervoor dat de boodschap en informatie beter wordt onthouden. Daarnaast helpt het ook om complexe en abstracte concepten begrijpelijker te maken voor de doelgroep. Hierdoor wordt de effectiviteit van de communicatie vergroot.
Ontdek ook onze blog met enkele schrijftips om je overtuigingskracht te verhogen.
Storytelling voor het opbouwen van relaties
Waarom is storytelling zo belangrijk voor het opbouwen van relaties? Storytelling kan gebruikt worden om empathie op te wekken bij de doelgroep. Door verhalen te vertellen waar hun doelpubliek zich mee kan spiegelen, toont het merk dat ze begrijpen wat ze mee maken. Op deze manier wordt er een vertrouwensband gecreëerd die ook kan leiden tot loyaliteit. Een gekende manier hiervoor is het betrekken van het publiek door hen bijvoorbeeld op sociale media hun eigen verhaal of ervaring te laten delen over het merk.
Rol van storytelling bij het opbouwen van merkidentiteit
Uit onderzoek ,waarbij de impact van storytelling op de merkbeleving is onderzocht, is gebleken dat consumenten die waren blootgesteld aan het verhaal meer over het merk spraken en gedroegen zich veel levendiger bij het maken van associaties. Hun stem en gezichtsuitdrukkingen waren positiever over het merk en ze brachten het vaak in verband met zichzelf. Een sterke merkidentiteit is hierbij dus essentieel. In een verhaal worden de normen en waarden van een bedrijf naar voor gebracht. Consistente en authentieke storytelling zorgt ervoor dat een merk zich kan onderscheiden van de concurrentie en in het geheugen van hun doelpubliek kan blijven hangen.
“Verschillende aspecten van het verhaal spraken verschillende mensen aan”
Lundqvist et al., 2012
Door het gebruik van verhalen kunnen merken zich onderscheiden, betrokkenheid creëren en een sterke merkidentiteit opbouwen. Dus, laat je inspireren door de kracht van storytelling en gebruik het als de sleutel tot het succes van je merkloyaliteit!
Wil je leren over hoe je jouw storytelling kan verbeteren? Lees hier meer over onze opleidingen en trainingen