Elke seconde van de dag krijg je tegenwoordig informatie naar je hoofd geslingerd. Advertenties, mails, social media berichten, buitenreclame… je kan er niet meer aan ontsnappen.
Hoe zorg je als bedrijf ervoor dat jouw bericht opvalt en dat jouw bericht boeit om verder te lezen? Een heel moeilijke opdracht! We onthullen hieronder enkele technieken en trucs die werken!
We onthullen hier 3 schrijftips die werken:
Maak je tekst scanbaar
5 seconden. Dat is de tijd die jouw tekst doet slagen of falen. Binnen de 5 seconden beslist de lezer namelijk of hij verder wil lezen of niet.
Een tekst scanbaar maken, kan je doen op heel wat verschillende manieren. Enkel gebruikmaken van ellenlange zinnen met komma’s is daar geen onderdeel van. Integendeel, het is een absolute no go geworden en wordt al snel geassocieerd met de term ‘saai’.
Enkele manieren die wel werken zijn:
- Emojis 😉
- Quotes
- Titels
- Vetgedrukte woorden
- Opsommingstekens
- Cijfers (dus niet voluit geschreven)
- Korte alinea’s
- Witruimte
- Markeringen
- Hoofdletters
Deze onderdelen zorgen ervoor dat belangrijke elementen sneller in het oog springen. De kans is hierdoor groter dat de lezer geïntrigeerd is om verder te lezen.

Kies de juiste foto
Een goede afwisseling tussen tekst en foto’s is van cruciaal belang, maar hoe kies je nu de perfecte foto?
Stel jezelf de volgende vragen bij het selecteren van een gepast beeld:
- Bestaat de foto uit warme, heldere kleuren?
- Is de foto scherp?
- Bevat de foto mensen?
- Past de foto bij de content?
- Zorgt de foto voor herkenning of interesse van je doelgroep?
- Is de foto persoonlijk?
Het selecteren van de juiste foto vergt dus wel wat denkwerk. Denk bijvoorbeeld ook aan de kijkrichting van de persoon op de foto. Een persoon die kijkt naar jouw tekst, zorgt er automatisch voor dat de lezer ook naar jouw tekst zal kijken. Op de cover van een magazine of brochure doe je dan best het omgekeerde. Laat de persoon kijken naar de lezer, dit overtuigt meer om het desbetreffende magazine te kopen omdat je je aangesproken voelt.

Wees relevant voor jouw doelgroep
Relevante en interessante content schrijven, hoe doe je dat nu precies?
Journalisten gebruiken heel vaak de ABABA-formule:
- Actueel: welke belangrijke dagen komen er binnenkort aan? Een top topical kalender kan je hierbij helpen.
- Belangrijk: bekende namen zorgen automatisch voor meer aandacht, zeker in je titel!
- Afwijkend: breng een boodschap die niet alledaags is of die vragen opwekt.
- Belangstelling: welke thema’s zorgen momenteel voor veel ophef of krijgen momenteel veel aandacht. Gebruik hiervoor een tool zoals Google Trends
- Autoriteit: gebruik citaten van deskundigen of laat de zaakvoerder aan het woord waarbij hij zijn expertise deelt.
Een goede titel kiezen, is hier ook een onderdeel van. Vragen, cijfers en woorden zoals ‘gratis’, ‘extra’ en ‘nieuw’ werken hier heel goed!
Een laatste truc: ga samen met je sales team rond tafel zitten om jouw doelgroep beter te leren begrijpen. Samenwerken met het sales team voor het schrijven van content is dan ook een must.
Door deze 3 schrijftips toe te passen, kun je ervoor zorgen dat jouw tekst opvalt en de aandacht van de lezer trekt. Door de lezer centraal te stellen en de tekst leesbaar, duidelijk en interessant te maken, kun je ervoor zorgen dat je boodschap effectief overkomt. Probeer deze tips zelf eens uit en ontdek hoe jouw schrijfvaardigheden verbeteren!